Uuden yhteistyöhankkeen kautta tarjotaan ensin koti ja sitten tukea työllistymiseen.

Kuntoutussäätiö, SATO ja Vailla vakinaista asuntoa ry ovat käynnistäneet #kämppäjaduuni-hankkeen, jonka tavoitteena on tarjota polku asunnottomuudesta työelämään. Iloitsemme siitä, että hanke tarjoaa sitä, mistä on suurin pula: asuntoja.

”Pula kohtuuhintaisista asunnoista on keskeinen ongelma työssämme. Asunnottomuus pitkittyy ja muut elämän haasteet syvenevät, kun sopivan hintaista asuntoa joutuu jonottamaan kuukausia. Olemme iloisia siitä, että asunto ensin -periaatteen tärkeys aletaan tunnistaa myös laajemmin yhteiskunnassa: ilman asuntoa arjen muita haasteita on vaikea ratkoa,” sanoo Vva ry:n toiminnanjohtaja Sanna Tiivola.

Osallistujat hankkeeseen tulevat Vva ry:n ja Kuntoutussäätiön kautta, asunto järjestyy SATOn kautta. Hankkeen kohderyhmä ovat asunnottomat, jotka tarvitsevat enintään kevyttä tukea asumiseensa ja tavoittelevat työllistymistä lähitulevaisuudessa. Alkuun asunto vuokrataan asukkaan maksukyvyn mukaisella hinnalla, myöhemmin vuokra nousee markkinahintaan.

Hankkeen avulla halutaan katkaista kierrä, jossa asunnottomuus ja työttömyys seuraavat toisiaan.

”On surullista, kun ihminen joutuu kierteeseen, jossa hän ei saa töitä, koska hänellä ei ole asuntoa, ja jossa hän ei saa asuntoa, kun hänellä ei ole töitä. Isona vuokra-asuntoja tarjoavana tahona koimme, että meillä on mahdollisuus auttaa tällaiseen tilanteeseen joutuneita ihmisiä. Halusimme tehdä konkreettisia tekoja ja olemme iloisia, että löysimme kumppaneiksi Vailla Vakinaista Asuntoa ry:n ja Kuntoutussäätiön,” sanoo SATOn kehitysjohtaja Monica Aro.

Vva ry ohjaa osallistujan SATOn asunnon hakijaksi ja antaa tukea asunnon hakuprosessiin sekä mahdollisten tukien selvittelyyn. Kuntoutussäätiön KUTU-hankkeessa työllistymisen edellytyksiä vahvistetaan henkilökohtaisilla keskusteluilla ja etäyhteyksillä. SATO tarjoaa osallistujalle hänen tilanteeseensa sopivaa vuokra-asuntoa ja auttaa työllistymisessä laajaa kumppaniverkostoaan hyödyntäen.
Osallistuminen KUTU:n kautta. onnistuu tästä linkistä.

#kämppäjaduuni-hanke käynnistyi keväällä 2018.