Torstaina ja perjantaina 8.-9.2.2024 Helsingin asunnottomuustoimijat järjestävät Kadulle vai kotiin -mielenilmauksen hallituksen asumis- ja toimeentulotukeen kohdistuvia leikkauksia vastaan Helsingin Kansalaistorilla. Mielenilmaisu alkaa torstaina kello 12:00 ja päättyy perjantaina kello 10:00. Mielenilmaisun järjestäjät yöpyvät ulkona Kansalaistorilla teltassa ja haastavat kansanedustajat mukaan.

Kadulle vai kotiin -mielenilmaisun järjestäjinä ovat Helsingissä asunnottomuuden ja siihen liittyvien lieveilmiöiden parissa toimivat järjestöt, jotka ovat huolissaan asumis- ja toimeentulotukiin kohdistuvien leikkauksien vaikutuksista ihmisten elämään. Asumistuen ja toimeentulotuen heikennykset tulevat lisäämään vuokrarästejä, häätöjä ja kasvattavat asunnottomuuden riskiä.

Mielenilmaisun järjestäjät haastavat kansanedustajia kaikista eduskuntapuolueista niin yöpymään telttaan kuin keskustelemaan Kansalaistorille, kuinka kansalaisille taataan välttämätön toimeentulo ja perusturva elämän eri vaiheissa – myös silloin, kun ihmistä kohtaa jokin kriisi. Paikalle toivotaan myös Helsingin kaupungin päättäjiä.

Asumistuen ja toimeentulotuen leikkaukset säästötoimenpiteinä ovat lyhytnäköisiä. Ne heikentävät perustuslakiimme kirjattujen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Ne tulevat lisäämään ihmisten eriarvoisuutta ja köyhyyttä ja kohdistuvat voimakkaimmin samoihin ihmisryhmiin.
Mielenilmauksen järjestäjät toivovat päättäjiltä vastauksia, kuinka varmistetaan, etteivät erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevien ihmisten perusedellytykset elämiseen käy kohtuuttomiksi.

Kansalaistorille pystytetään lämmitettävä puolijoukkueteltta. Puhujia on paikalla molempina päivinä.

Helsingin Kansalaistorin mielenilmaisu on tuenosoitus tammikuun 5.-6. päivä Tampereella järjestetylle sosiaalialan ammattilaisten Kadulle vai katon alle? -tempaukselle.

Lisätietoja ja yhteydenotot:
Erja Morottaja