Vva ry sai uuden ilmeen ja verkkosivut

Vailla vakinaista asuntoa ry:lle toteutettiin ilmeuudistus ja sen pohjalta verkkosivu-uudistus, jolla parannettiin tiedon saavutettavuutta valtakunnallisesti. Samalla järjestön ilme uudistettiin. Samalla yhteistyö Vva:n kanssa käynnistää Loivan pro bono -työn, johon valitaan vuosittain yksi toteutettava projekti.


Ilmeuudistuksesta apua vaikuttamistyöhön

Kun pro bono -työtä käynnistettiin, olivat tarpeet ja tavoitteet selkeät. Viestintään haluttiin saavutettavuutta ja selkeyttä, ja saman ajatuksen toivottiin jatkuvan myös verkkosivuilla. Toiveissa oli myös yhteinäinen ja tunnistettava ilme, jonka myötä myös vaikuttamistyö saisi lisäuskottavuutta ja ammattimaisuutta.

Näitä tavoitteita päätettiin lähteä ratkomaan visuaalisen suunnittelun kautta, ja yhteistyö käynnistettiin alkuvuodesta 2024 ilmeen suunnittelun saralla. Selkeät värit, yksinkertaiset muodot ja kattava ikonikirjasto takaavat jatkossa sen, että viestintää on helppo tehdä selkeys edellä.

Uusi ilme kunnioittaa yhdistyksen juuria modernilla ja selkeällä tavalla

Osana ilmeuudistusta Vva ry sai myös uuden logon, joka kunnioittaa aiempaa kaupunkisiluettitunnusta ja tarjoaa uudenlaisia käyttötapoja, nojaten selkeyteen. Ilmekokonaisuus graafisine elementteineen tuotiin käytettäväksi niin somepohjille kuin powerpointiinkin, jotta järjestötyö olisi mahdollisimman vaivatonta.

“Halusimme luoda selkeän, asiallisen sekä lempeän ilmeen, joka kunnioittaa Vva:n työn tärkeyttä. Samalla haluttiin luoda sisältöjä esiin nostavat raamit, jotka toimivat elämännäköisen sisällön kanssa. Elementit ovat helppokäyttöisiä ja muovautuvat moneen käyttötarkoitukseen, jotta ne pysyvät aina tunnistettavina tulevaisuuden käyttökohteissakin. Ilmeen punainen pääväri toimii huomiovärinä tärkeälle aiheelle, mutta väriin on tuotu pieni ihmisläheinen pehmennys murtamalla punaista sekä ilmeen muita lisävärejä”, kertoo Creative Director Katariina Valen.

Verkkosivu-uudistus tukee varainhankintaa

Uusi ilme jalkautettiin myös verkkosivuille. Samalla sivustorakennetta sekä navigaatiota yksinkertaistettiin tiedon löydettävyyden parantamiseksi sekä päivittämisen helpottamiseksi. “Meillä kaikilla on päivässä rajallinen määrä tunteja. Nykytilanteessa, rahoituksen ollessa yhä tiukemmilla, järjestötyössä tämä näkyy erityisen vahvasti. Kun aikaa ei tarvitse kuluttaa verkkosivupäivityksien parissa ja monimutkaisen sivustorakenteen kanssa painiessa, jää aikaa enemmän merkityksellisemmän työn tekemiseen”, korostaa Loivan perustaja Veera Paukku.

Toivelistalla Vva ry:llä oli myös varainhankinnan helpottaminen. Uuden sivuston myötä lahjoitustapoja saadaan monipuolistettua, ja esimerkiksi kuukausilahjoittajuus onnistuu jatkossa. Suoraan sivustoon integroitu uutiskirjejärjestelmä helpottaa niin sidosryhmien kuin lahjoittajien ja muiden uutiskirjeen tilaajien kanssa kommunikointia, yhtenäisestä ilmeestä tinkimättä.

”Yhteistyö Loivan kanssa on ollut todella jouhevaa, ja tuntui jo ensikontaktista lähtien, että he ovat oivaltaneet, minkälaisesta järjestöstä ja toiminnasta Vva ry:n kohdalla on kyse”, Vva ry:n viestintäpäällikkö Erja Morottaja kertoo. ”Veera ja Katariina suunnittelivat helppokäyttöisen ja visuaaliselta ilmeeltään raikkaan ja nykyaikaisen sivuston niin apua ja neuvontaa kaipaaville asunnottomuutta kokeville ja asunnottomuusuhan alla oleville ihmisille, kuin toiminnastamme muuten kiinnostuneille eli vaikkapa lahjoittajille tai vapaaehtoistoiminnastamme kiinnostuneille.”

Loiva Agency

Edellinen
Edellinen

Ole kuin Atlas eli kuinka yksi pieni ihminen saa paljon hyvää aikaan

Seuraava
Seuraava

Neuroepätyypillisten asiakkaiden kohtaaminen asunnottomuus- ja asumispalveluissa on hyvin yleistä