Blogi: Arvostava kohtaaminen asunnottomuutta kokevien palvelussa on tärkeää

Sain 2024 Hanna Heikuran kanssa valmiiksi Oulun ammattikorkeakoulun sosiaalialan tutkinto-ohjelmaan kuuluvan opinnäytetyön yhteistyössä Vailla vakinaista asuntoa ry:n ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa. Tutkimme Helsingissä toimivan Vva ry:n Vertais- ja vapaaehtoistyön palvelukeskuksen Vepan sekä Oulussa toimivan asunnottomien päiväkeskus Huilin palveluita ja kävijöiden osallisuuden toteutumista palvelussa. Käyn tässä blogissa läpi Vepan tuloksia.

Halusimme tutkia osallisuuden toteutumista ympäristössä, jossa kävijöillä on asunnottomuuden kokemuksen lisäksi myös muita haasteita elämässään. Tutkimuskysymykseksi opinnäytetyössä muodostui ‘kuinka asunnottomien matalan kynnyksen palvelut tukevat asiakasosallisuuden vahvistumista?’.

Kyselyn perusteella Vepalla on tärkeä rooli kävijöiden perustarpeisiin vastaamisessa. Kyselyyn vastanneista 77 % kertoi käyvänsä Vepassa useita kertoja viikossa. Avoimissa vastauksissa tuotiin esille Vepan merkitys levähdyspaikkana asunnottomuuden paineiden keskellä. Yksi vastaajista kuvasi Vepassa vierailun olevan “Huili hetki”.

Vastauksista kävi selvästi ilmi kävijöiden arvostus Vepan tarjoamaa matalan kynnyksen palvelua ja työntekijöitä kohtaan. Vastaajista 90 % oli samaa tai jokseenkin samaa mieltä väitteestä ‘olen tyytyväinen palveluihin’. Avoimissa vastauksissa painotettiin myös työntekijöiden vertaistaustan merkitystä:

Onneksi henkilökunta on osittain käynyt tämän saman paskan läpi”.

Saavutettavuus turvallisen tilan muodossa oli yksi opinnäytetyön keskeisistä havainnoista. Arkipäiviin rajoittuvaan aukioloon otettiin kantaa avoimissa vastauksissa: “VIIKON LOPUN AUKI OLO OISI TERVETULLUTTA”.

Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että heitä kuunneltiin palveluja kehitettäessä. Osa kuitenkin koki, että suhtautuminen häneen tai hänen mielipiteeseensä riippuu työntekijästä. Kyselyn mukaan 57 % vastaajista haluaisi pystyä vaikuttamaan Vepassa tarjottaviin palveluihin nykyistä enemmän. Lopuksi tiedustelimme vastaajille mielekkäitä tapoja osallistua Vepan toiminnan ja palveluiden kehittämiseen tulevaisuudessa. Suosituin vastausvaihtoehto oli ‘keskustelu työntekijöiden kanssa’.

Avoimia vastauksia analysoimalla saimme nostettua esiin neljä eri teemaa, jotka mahdollistavat osallisuuden toteutumisen Vepan kaltaisessa matalan kynnyksen kohtaamispaikassa: paikattomuuden kokemukseen vastaaminen, palvelun saavutettavuuden parantaminen, vertaisuuden kokemus sekä mahdollisuus vastavuoroiseen vuorovaikutukseen. Työntekijöiden vuorovaikutustaidoilla voidaan nähdä olevan suora yhteys osallisuuden vahvistamiseen.

Lue lisää opinnäytetyömme tuloksista täältä.

Terksti: Tatu Lauriala,
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Oulun ammattikorkeakoulu

Vva ry:n Vertais- ja vapaaehtoistyön palvelukeskus Vepa

Seuraava
Seuraava

Kiitos, että välitätte 💖